CopyCamp 2014

wikiradio-logo-2-0Wikiradio będzie nagrywać i transmitować kolejną konferencję na temat prawa autorskiego pod nazwą Copy Camp. Organizatorem konferencji jest Fundacja Nowoczesna Polska a Wikiradio było patronem medialnym konferencji w 2013 roku i pierwszej w 2012 roku. Podkasty z tych wystąpień są udostępnione na podstronach konferencji na licencji CC-BY-SA. Do 15 czerwca 2014 roku można jeszcze zgłosić swoje wystąpienie w ramach wolnego naboru. Szczegóły na stronie konferencji. Poniżej filmik promujący Copy Camp 2013:

Na temat zaproszonych gości można przeczytać na stronach CopyCamp:

W tym roku w roli jednego z głównych prelegentów będziemy mieli przyjemność gościć Cory’ego Doctorowa, kanadyjskiego dziennikarza, pisarza, blogera (współredaktora serwisu Boing Boing), laureata nagrody Campbella dla najlepszej powieści i nagrody Prometeusza przyznanej w 2009 roku za wydanego również w Polsce Małego Brata oraz w 2013 roku za Pirate Cinema (2012), autora powieści science-fiction, m.in. Down and Out in the Magic Kingdom (2004) czy Markers (2009), nowel I, Robot (2006) i Gdy sysadmini rządzili światem (2007) oraz zbiorów opowiadań, m.in. nagrodzonej antologii A Place So Foreign and Eight More (2004), OverclockedStories of the Future Present (2007) czy With a Little Help (2010). Kilkakrotnie nominowany do nagród Hugo i Nebula.

Drugim gościem specjalnym konferencji będzie Birgitta Jónsdóttir, islandzka poetka i posłanka do parlamentu, gdzie zajmuje się kwestiami związanymi z wolnością informacji, wolnością słowa i prawami człowieka. Aktywna w przestrzeni internetu. Twórczyni pierwszej islandzkiej galerii online, uczestniczka wielu międzynarodowych projektów, takich jak Poets Against WarDialogue among Nations through Poetry czy Poets for Human Rights. Redaktorka i wydawczyni dwóch antologii The World Healing Book i The Book of Hope zawierających pisma m.in. Lawrence’a Ferlinghetti, Rity Dove, Dalai Lamy, rabbiego Michaela Lernera, Johna Kinselli i Sigur Rós. Aktywistka związana z Beyond Borders Press, Radical Creations, WikiLeaks i członkini International Network of Parliamentarians on Tibet (INPaT). Rzeczniczka Icelandic Modern Media Initiative.

Ścieżki tematyczne w ramach konferencji:

Prawo autorskie i sztuka
Formy korzystania z istniejących utworów. Jak rozpoznać parodię? Jak cytować bez ryzyka naruszenia prawa autorskiego? Prawo autorskie a projektowanie, sztuki audiowizualne, sztuka użytkowa.

O kreatywnej klasie średniej
Jak rysuje się przyszłość klasy kreatywnej – pisarzy, redaktorek, muzyków, graficzek? Jak ich chronić w niespokojnych czasach zmian rynkowych? Co stanie się z osobami, które tworzą idee? Jaki jest poziom ich świadomości prawa autorskiego?

Jak płacić za twórczość?
Jak płacić za dostęp i korzystanie z dóbr kultury w taki sposób, aby zwiększyć ich obieg? Jakie systemy funkcjonują obecnie? Czy są propozycje nowych? Za co dokładnie (słuchanie, oglądanie, kopiowanie i inne formy korzystania z utworów), ile oraz w jaki sposób powinni/y płacić użytkownicy/czki?

Jak zarabiać na twórczości?
Jak autorzy/ki powinni/y być wynagradzani za swoje utwory? Kto powinien płacić autor/k/om i na jakiej podstawie? Jakie są źródła wynagradzania twórców i twórczyń? Jakie systemy wynagradzania mogłyby sprawdzić się w internecie?

Prawo autorskie i edukacja
Prawo autorskie w szkołach i na uczelniach wyższych. Zagadnienie otwartych zasobów edukacyjnych. Czym są wyjątki edukacyjne? Otwarty dostęp w bibliotekach i instytucjach kultury (GLAM).

Technologie i innowacje
Jaki wpływ ma prawo autorskie i patenty na rozwój innowacyjnego i twórczego społeczeństwa? Jaką rolę odgrywa technologia w dystrybucji dóbr kultury? Czy konkuperacja jest przyszłością rynków czy ich końcem?

Prawo autorskie a prawa człowieka
Jak prawo autorskie (lub twórczość) dotyka praw człowieka: od ochrony prywatności i wolności wypowiedzi do wolnego dostępu do informacji i prawa do korzystania z dóbr kultury. Czy prawa człowieka mogą determinować działanie systemu prawnoautorskiego?

Self-publishing
Czy pośrednicy są niezbędni w dystrybucji dóbr kultury? Czy autorzy/ki potrafią zapewnić sobie wystarczającą dystrybucję swoich utworów? Co czytelnikom ma do zaoferowania self-publishing? Omówienie roli redaktorów, wydawczyń, dystrybutorów.

Przyszłość książki
Przyszłość literatury: co jest książką? Jak sprzedać e-booka? Czy czytelnicy także mogą pisać? Jak rynki cyfrowe wpływają na tradycyjne systemy wydawnicze?

Prawo autorskie i jego egzekwowanie
Między literą i duchem prawa. Sądowe interpretacje w werdyktach dotyczących naruszeń prawa autorskiego. Jak egzekwować przepisy prawnoautorskie? Jaki jest poziom świadomości prawnoautorskiej wśród małych i średnich przedsiębiorców/czyń i jakie ma on skutki dla ich działalność?

Przyszłość prawa autorskiego
Reforma prawa autorskiego na świecie. Jakie są perspektywy? Co się obecnie dzieje w Australii, USA, Brazylii, Wschodniej Europie, Rosji? Jakie zachodzą relacje między różnymi systemami prawnoautorskimi? Kwestia unifikacji europejskiego prawa autorskiego.

O debacie prawnoautorskiej
Jak mówić o prawie autorskim? Język i komunikacja wewnątrz debaty prawnoautorskiej. Świadomość społeczna i mity związane z prawem autorskim.

(tekst ze strony copycamp.pl na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach.)

Kolejne nagrania bajek

Okładka książki z Wikiźródeł.
Okładka książki z Wikiźródeł.

Miło nam poinformować, że w studiu nagraniowym trwają prace nad kolejnymi bajkami Artura Oppmana w ramach uzyskanego od Stowarzyszenia Wikimedia Polska Wikigrantu. Tym razem bajki będzie czytać para aktorów: Gabriela Oberbek i Adrian Wiśniewski. Nagrania trafią do Wikimedia Commons, oraz zostaną opublikowane u nas na stronie. Ze względu na licencję Creative Commons Uznanie autorstwa wszyscy będą mogli w dowolny sposób korzystać z nagranych utworów.

Adrian Wiśniewski czyta Kota w butach Artura Oppmana

W ramach Wikigrantu Stowarzyszenia Wikimedia Polska Wikiradio nagrało bajkę Artura Oppmana pod tytułem „Kot w butach” w interpretacji Adriana Wiśniewskiego. Bajka dostępna jest w Wikimedia Commons, na stronie hasła w Wikipedii „Kot w butach” oraz w Wikiźródłach przy tekście bajki. Różne formaty nagrania można znaleźć na stronie archive.org. Plik dźwiękowy dostępny jest na licencji Creative Commons uznanie autorstwa (CC-BY)

Ilustracja strony tytułowej bajki „Kot w butach”

Bajka „Kot w butach”

Adrian

Trwają nagrania bajki na podstawie tekstu z domeny publicznej autorstwa Artura Opmana „Kot w butach”. Na zdjęciu Aktor Adrian Wiśniewski podczas przesłuchania roboczego nagrania. Projekt realizowany jest w ramach współpracy ze Stowarzyszeniem Wikimedia Polska a jego efekty będą udostępnione na licencji CC-BY. Nagranie będzie ilustrować hasło w Wikipedii „Kot w butach” oraz tekst bajki w Wikiźródłach. Poprzednim efektem współpracy Studia Accantus ze Stowarzyszeniem Wikimedia Polska są Kolędy polskie, które w ubiegłym roku cieszyły się wielką popularnością.

Misja

Misja
W dzisiejszym świecie, w którym problemem staje się samotność, brak integracji, tolerancji i zrozumienia, zamykanie się na innych, słaba komunikacja, a także brak wiary we własne siły, talent i potencjał widzimy potrzebę pokazywania, że otwieranie się na otaczający świat i na drzemiący w nas samych potencjał może przyczynić się do poprawy jakości życia jednostek, organizacji i grup społecznych. Misją Fundacji “Otwórz się” jest tworzenie takich warunków, które pozwolą na otwieranie się ludzi i grup społecznych, lokalnych społeczności i organizacji w różnych aspektach życia, co będzie prowadziło do rozwoju, wzrostu świadomości, zrozumienia, przyjaźni i dobra. To właśnie chcemy robić. Będziemy pomagać w otwieraniu się na samych siebie, na innych i na otaczający nas świat.

Akt Fundacyjny

Powołujemy do życia fundację, która będzie przekazywać wartości, kulturę, idee, dobro i przyjaźń oraz stwarzać warunki do współdzialania. Otwartość, to przyglądanie się światu i ludziom, ich pomysłom i doświadczeniu. To świadome doświadczanie różnych aspektów otaczającej nas rzeczywistości, łatwość nawiązywania kontaktów i chęć poznawania ludzi, ich wartości, twórczości. Otwartość to także chęć sprawdzenia się w nowej sytuacji czy spróbowania czegoś, czego się do tej pory nie próbowało, to dzielenie się z innymi własną twórczością i dostrzeżenie jak inni mają wiele do zaoferowania. Dzięki otwartości mamy szansę wzbogacić własne życie, poszerzyć horyzonty, lepiej żyć. Wierzymy, że otwarcie się na idee, wspólne dzielenie się doświadczeniami prowadzi do wzrostu świadomości i zwiększenia poczucia tożsamości zarówno poszczególnych ludzi jak i całych grup społecznych. Dzielenie się dobrem, doświadczeniem, leży u podstaw rozwoju cywilizacyjnego ludzkości. Chcemy tworzyć szeroko pojętą kulturę, w której przenikają się ze sobą rożne formy działania i wartości.