CopyCamp 2014

wikiradio-logo-2-0Wikiradio będzie nagrywać i transmitować kolejną konferencję na temat prawa autorskiego pod nazwą Copy Camp. Organizatorem konferencji jest Fundacja Nowoczesna Polska a Wikiradio było patronem medialnym konferencji w 2013 roku i pierwszej w 2012 roku. Podkasty z tych wystąpień są udostępnione na podstronach konferencji na licencji CC-BY-SA. Do 15 czerwca 2014 roku można jeszcze zgłosić swoje wystąpienie w ramach wolnego naboru. Szczegóły na stronie konferencji. Poniżej filmik promujący Copy Camp 2013:

Na temat zaproszonych gości można przeczytać na stronach CopyCamp:

W tym roku w roli jednego z głównych prelegentów będziemy mieli przyjemność gościć Cory’ego Doctorowa, kanadyjskiego dziennikarza, pisarza, blogera (współredaktora serwisu Boing Boing), laureata nagrody Campbella dla najlepszej powieści i nagrody Prometeusza przyznanej w 2009 roku za wydanego również w Polsce Małego Brata oraz w 2013 roku za Pirate Cinema (2012), autora powieści science-fiction, m.in. Down and Out in the Magic Kingdom (2004) czy Markers (2009), nowel I, Robot (2006) i Gdy sysadmini rządzili światem (2007) oraz zbiorów opowiadań, m.in. nagrodzonej antologii A Place So Foreign and Eight More (2004), OverclockedStories of the Future Present (2007) czy With a Little Help (2010). Kilkakrotnie nominowany do nagród Hugo i Nebula.

Drugim gościem specjalnym konferencji będzie Birgitta Jónsdóttir, islandzka poetka i posłanka do parlamentu, gdzie zajmuje się kwestiami związanymi z wolnością informacji, wolnością słowa i prawami człowieka. Aktywna w przestrzeni internetu. Twórczyni pierwszej islandzkiej galerii online, uczestniczka wielu międzynarodowych projektów, takich jak Poets Against WarDialogue among Nations through Poetry czy Poets for Human Rights. Redaktorka i wydawczyni dwóch antologii The World Healing Book i The Book of Hope zawierających pisma m.in. Lawrence’a Ferlinghetti, Rity Dove, Dalai Lamy, rabbiego Michaela Lernera, Johna Kinselli i Sigur Rós. Aktywistka związana z Beyond Borders Press, Radical Creations, WikiLeaks i członkini International Network of Parliamentarians on Tibet (INPaT). Rzeczniczka Icelandic Modern Media Initiative.

Ścieżki tematyczne w ramach konferencji:

Prawo autorskie i sztuka
Formy korzystania z istniejących utworów. Jak rozpoznać parodię? Jak cytować bez ryzyka naruszenia prawa autorskiego? Prawo autorskie a projektowanie, sztuki audiowizualne, sztuka użytkowa.

O kreatywnej klasie średniej
Jak rysuje się przyszłość klasy kreatywnej – pisarzy, redaktorek, muzyków, graficzek? Jak ich chronić w niespokojnych czasach zmian rynkowych? Co stanie się z osobami, które tworzą idee? Jaki jest poziom ich świadomości prawa autorskiego?

Jak płacić za twórczość?
Jak płacić za dostęp i korzystanie z dóbr kultury w taki sposób, aby zwiększyć ich obieg? Jakie systemy funkcjonują obecnie? Czy są propozycje nowych? Za co dokładnie (słuchanie, oglądanie, kopiowanie i inne formy korzystania z utworów), ile oraz w jaki sposób powinni/y płacić użytkownicy/czki?

Jak zarabiać na twórczości?
Jak autorzy/ki powinni/y być wynagradzani za swoje utwory? Kto powinien płacić autor/k/om i na jakiej podstawie? Jakie są źródła wynagradzania twórców i twórczyń? Jakie systemy wynagradzania mogłyby sprawdzić się w internecie?

Prawo autorskie i edukacja
Prawo autorskie w szkołach i na uczelniach wyższych. Zagadnienie otwartych zasobów edukacyjnych. Czym są wyjątki edukacyjne? Otwarty dostęp w bibliotekach i instytucjach kultury (GLAM).

Technologie i innowacje
Jaki wpływ ma prawo autorskie i patenty na rozwój innowacyjnego i twórczego społeczeństwa? Jaką rolę odgrywa technologia w dystrybucji dóbr kultury? Czy konkuperacja jest przyszłością rynków czy ich końcem?

Prawo autorskie a prawa człowieka
Jak prawo autorskie (lub twórczość) dotyka praw człowieka: od ochrony prywatności i wolności wypowiedzi do wolnego dostępu do informacji i prawa do korzystania z dóbr kultury. Czy prawa człowieka mogą determinować działanie systemu prawnoautorskiego?

Self-publishing
Czy pośrednicy są niezbędni w dystrybucji dóbr kultury? Czy autorzy/ki potrafią zapewnić sobie wystarczającą dystrybucję swoich utworów? Co czytelnikom ma do zaoferowania self-publishing? Omówienie roli redaktorów, wydawczyń, dystrybutorów.

Przyszłość książki
Przyszłość literatury: co jest książką? Jak sprzedać e-booka? Czy czytelnicy także mogą pisać? Jak rynki cyfrowe wpływają na tradycyjne systemy wydawnicze?

Prawo autorskie i jego egzekwowanie
Między literą i duchem prawa. Sądowe interpretacje w werdyktach dotyczących naruszeń prawa autorskiego. Jak egzekwować przepisy prawnoautorskie? Jaki jest poziom świadomości prawnoautorskiej wśród małych i średnich przedsiębiorców/czyń i jakie ma on skutki dla ich działalność?

Przyszłość prawa autorskiego
Reforma prawa autorskiego na świecie. Jakie są perspektywy? Co się obecnie dzieje w Australii, USA, Brazylii, Wschodniej Europie, Rosji? Jakie zachodzą relacje między różnymi systemami prawnoautorskimi? Kwestia unifikacji europejskiego prawa autorskiego.

O debacie prawnoautorskiej
Jak mówić o prawie autorskim? Język i komunikacja wewnątrz debaty prawnoautorskiej. Świadomość społeczna i mity związane z prawem autorskim.

(tekst ze strony copycamp.pl na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach.)

Kolejne nagrania bajek

Okładka książki z Wikiźródeł.
Okładka książki z Wikiźródeł.

Miło nam poinformować, że w studiu nagraniowym trwają prace nad kolejnymi bajkami Artura Oppmana w ramach uzyskanego od Stowarzyszenia Wikimedia Polska Wikigrantu. Tym razem bajki będzie czytać para aktorów: Gabriela Oberbek i Adrian Wiśniewski. Nagrania trafią do Wikimedia Commons, oraz zostaną opublikowane u nas na stronie. Ze względu na licencję Creative Commons Uznanie autorstwa wszyscy będą mogli w dowolny sposób korzystać z nagranych utworów.

Adrian Wiśniewski czyta Kota w butach Artura Oppmana

W ramach Wikigrantu Stowarzyszenia Wikimedia Polska Wikiradio nagrało bajkę Artura Oppmana pod tytułem „Kot w butach” w interpretacji Adriana Wiśniewskiego. Bajka dostępna jest w Wikimedia Commons, na stronie hasła w Wikipedii „Kot w butach” oraz w Wikiźródłach przy tekście bajki. Różne formaty nagrania można znaleźć na stronie archive.org. Plik dźwiękowy dostępny jest na licencji Creative Commons uznanie autorstwa (CC-BY)

Ilustracja strony tytułowej bajki „Kot w butach”